Mini-Maker

Ny pædagogik i dagtilbud

Fremtidens legetøj

Skal vi forholde os til det allerede nu?

Digitale paradigmeskifte

Vi befinder os i et paradigmeskifte, der i modsætning til tidligere markante forandringer går så hurtigt, at det foregår for øjnene af os. Voksne bliver stadig begejstrede, når vi kan komme på nettet eller bruge en skærm der virker ved berøring, mens børn helt ned til vuggestuealderen bliver dybt forundrede, når de oplever at tabletten ikke er på nettet eller at man ikke kan styre teknologien fra skærmen. Dagens børn kan simpelthen ikke forstå en verden uden de nye digitale teknologier, for de har aldrig oplevet andet.

Børnenes nye legetøj

Børnene har haft fjernstyrede biler i mange år, men der er sidenhen kommet andet fjernstyret legetøj på markedet. Kikker man i legetøjskatalogerne, ser det lige nu ud til at julens sællerter skal være fjernstyrede helikoptere og droner, men også fjernstyrede dukker som fx en interaktiv Darth Vaderfigur der har ” 31 bevægelige led og er baseret på digitale data fra filmen Star Wars”, som der står i brochuren.

Dagtilbuddets ansvar?

En af dagtilbuddets opgaver er at forholde sig til børnenes virkelighed. Derfor har vi også i årevis talt for at man inddrager de digitale teknologier i det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet. Og i dag er iPad’en blevet udbredt på hele området.

Er robotter det næste sort?

En del børnehaver har indkøbt Bee-Bot’s der i bund og grund er små robotter som kan flytte sig i forskellige retninger, efter at være blevet programmeret på knapperne på oversiden, som kan få den til at dreje og køre frem og tilbage i en bestemt længde.

Der er også andre og mere avancerede robotter på markedet, som også er indkøbt i nogle institutioner, som fx Sphero balls og Dash & Dot. Disse simple robotter kan dels styres som fjernstyrede biler, men der medfølger også app’s hvor man kan programmere deres bevægelser på forskellige måder (Billedet nedenfor viser et eksempel).

Kan børnene programmere?

Rigtigt mange børnehavebørn er vilde med Mindcraft, og selv om de ikke direkte programmerer når de leger med det, kan de tilegne sig nogle af logikkerne ved programmering.

På hjemmesider som fx studio.code.org er der materialer til lære om programmering ned til 4 år. Og i fx ScratchJr (en app til iPad) kan man lave simple spil. Der findes også en hjemmeside (scratch.mit.edu) med et lidt mere avanceret computersprog med flere muligheder.